Scouterna

"I Scouterna hittar du både utmaningar och nya kompisar, oavsett var du bor eller hur du gammal du är. Här kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. Och du är självklart med och bestämmer vad vi ska hitta på."

Scouterna är en av Sveriges stora barn- och ungdomsrörelser. I Sverige finns runt 60 000 scouter. Organisationen Scouterna består av ett antal scoutförbund, direktanslutna kårer och samverkansorganisationer. Equmeniascout är en av dem.

Utbildning inom scouterna

För ledare finns inom Scouterna en mängd utbildningar att gå, och Scouternas utbildningar samordnas av Scouterna Folkhögskola. I folkhögskolans regi finns en massa kurser, långa och korta. Mer info finns på folkhögskolans websida.

Ska'ut i förhållande till Scouternas övriga kurser

Ska'ut är en ledarutbildning med lång tradition och som utvecklats av SMU/Equmenia under många, många år. Ska'ut bedrivs till skillnad från övriga kurser med Equmenia som huvudman, och administreras och sköts helt av Equmenia.

Dock är Ska'ut en av Scouternas godkända grundutbildningar. Ska'ut är en omfattande utbildning och täcker in många av de övriga utbildningar som finns i folkhögskolans kursutbud.

Ska'ut går i Equmenias samtliga sju regioner, och samlar varje år totalt mellan 100 och 125 deltagare. Equmenia Öst är en av dem. Huvuddelen av de som går Ska'ut kommer från Equmeniascout men är öppen för alla inom Scouterna att delta i.

Länkar:

Equmenias nationella beskrivning av Ska'ut